Dalarö Skeppsvrak
- till Anders Franzéns minne

Utforska Östersjöns dolda skatter -  på riktigt nära håll

Utanför Dalarö finns ett stort antal mycket väl bevarade vrak. En del av dem ända från 1600-talet. Många känner till dem - men få har sett dem. Nu visas detta världsunika kulturarv även för dig som inte är dykare. Läs mera om vraken och om våra populära skeppsvrakturer nedan.

Dalarövraket - ett av världens mest unika vrakfynd

Dalarövraket, även kallat Gubbvraket eller Edesövraket, är ett av världens bäst bevarade lämningar. 30 meter under havsytan står ett nästan helt fartyg på en berghäll. Det är således inte nedsjunket i dyn och två master står fortfarande 15 meter upp i vattnet. När dykaren "Nalle" Johansson som förste man efter 350 år fann Dalarövraket ropade han begeistrat i radion; "Det står ett skepp och seglar härnere".
   Dalarövraket är det första  i en serie svensktillverkade mindre örlogsfartyg vid namn Bodekull, sjösatt ca 1660. Fartyget förliste under en leverans av proviant i oktober 1678 under skånska kriget. Vraket påträffades 2003  väster om Edesön utanför Dalarö.
   Det är cirka 20 meter långt med lastrum och sex kanonportar. Två kanoner har hittats ombord. En står kvar i sin lavett (den vagn av trä kanonen vilar på) i aktern och en har rasat ner i förskeppet. Flera mindre vapen har hittats: två handtag till värjor, en musköt och två pistoler, den ena har flintlås och är troligen tillverkad i Holland på 1660-talet.
    På havsbotten nedanför fören har arkeologerna hittat galjonsfiguren som föreställer ett lejon. Den har ursprungligen suttit längst fram på skeppet. Lejonet var under lång tid en symbol för makt, exklusivt använd av kungahus och adelsmän i de allra högsta samhällsskikten. Det var alltså inte vilket fartyg som helst som seglade omkring med ett lejon i stäven på 1600-talet.

Riksäpplet - en marin katastrof under stormaktstiden

Året 1676 var fyllt av motgångar för den svenska flottan. I sjöstrider mot den danska flottan utanför Öland förlorade Sverige regalskeppet Kronan. Under samma sjöslag miste man också viceamiralskeppet Svärdet som sprängdes av fienden. Efter striderna utanför Öland drog sig delar av flottan tillbaka till Dalarö. Ett av de större fartygen var Riksäpplet sjösatt 1661. Efter ett par dagar fick man höra att den danska flottan var på väg mot Dalarö. Då flyttade man Riksäpplet och ankrade nära klipporna vid Dalarö skans, en försvarsfästning på en ö strax söder om Dalarö. Kanonerna på skansen skulle skydda "Äpplet" om fienden kom.

                                         

En natt blåste det upp till storm. Ombord blev man oroliga för att fartyget skulle gå emot klippan och man bestämde att lätta på ankaret. Men allt gick fel, och det stora, tunga fartyget drev mot en liten kobbe, fick slagsida och tog genast in vatten. Försöken att länspumpa misslyckades och Riksäpplet sjönk.
    Vraket ligger på 15 meters djup och hade 450 mans besättning. Det har brutits ner kontinuerligt sedan förlisningen. År 1868 sprängdes vraket med dynamit för att tillvarata svartek. Mindre delar av svarteken lär finnas i portarna till Stockholms stadshus som uppfördes mellan 1911 och 1923. Många skulpturer har genom åren bärgats från vraket. Merparten av dessa finns bevarade på Sjöhistoriska museet.

Saltskutan och Jutholmsvraket

Dessa båda fartyg ligger sjunkna i Dalarö ström strax utanför Hotellbryggan resp. strax söder om fyren på Jutholmen.. Fartygen, som sjönk i början på 1700-talet, är exempel på holländska s.k. flöjtskepp, dåtidens "roll-on-roll-off" handelsfartyg, lätta att lasta och lossa samt mycket lättmanövrerade. Det var dessa fartyg som gjorde att Holland utvecklades till en av världens viktigaste handelsnationer under 1600-talet. De hade också stor betydelse för utvecklingen av Sverige som handelsnation under 1700-talet. Fartygen är ca. 40 meter långa och var lastade med tjära och järn. Järn och trä var då, precis som nu, viktiga svenska exportvaror. Man antar därför att fartygen var på väg mot utländska hamnar. Saltskutan sjönk under den mycket kalla vintern 1708-1709, när hon låg fastfrusen i isen och började brinna.

Besök Dalarö skeppsvrakområde

Dalarö skärgårdssamhälle grundades 1636 mitt under brinnande krig under Sveriges stormaktstid och blev snabbt landets viktigaste marina centrum med örlogshamn, tull och lots. Nya Tullhuset på Dalarö stod klart 1788 och är ett tydligt bevis på hur betydelsefullt Dalarö har varit för Stockholms handel och sjöfart.
   2014 invigdes här världens första marina kulturreservat, Dalarö skeppsvrakområde. Dykning i det inre syddsområddet får endat utföras tillsammans med legitimerade dykguider.

Är du intresserad att dyka själv bör du kontakta Haninge kommun. Läs då mera här.

Våra skeppsvrakturer

Under sommaren ordnar Dalarö Turistbyrå och Dalarö Sjötransporter guidade skeppsvrakturer i Dalarö vackra skärgård. Vår utflyktsbåt har bildskärmar så att upp till ett 30-tal personer bekvämt ska kunna njuta av turen, Samtidigt får du information och kan se filmer från vraken, som avslöjar vad som hände just den dagen när skeppen sjönk. Unga som gamla intygar att detta är ett underbart sett att förena nytta med nöje - njuta av skärgården och samtidigt lära något nytt om Sveriges historia.

       
I en skeppsvraktur ingår självklart ett besök i Anders Franzéns sjöbod där historikern och visionären började sina sökningar efter skeppsvraken i skärgården på 1950-talet. Han upptäckte då att vraken fanns kvar, eftersom det inte finns någon skeppsmask i Östersjön. Arbetet ledde 1961 till idén att bärga regalskeppet Vasa. Det blev i sin tur starten för den moderna marinarkeologin i Sverige. Den än idag enda marinarkeologiska institutionen på Södertörns högskola startades och slutligen Vasamuséet, ett av Sveriges idag mest besökta turistattraktioner. Allt ett påtagligt resultat av visionären Franzéns arbete. Dalarö skeppsvraksområde är med den moderna teknik som idag finns med fjärrstyrda undervattenskameror den perfekta förlängningen av Vasamuséet. Att Vasa var på väg mot Dalarö, när hon sjönk 1628, gör inte besöket i Franzénmuséet mindre intressant. 

Skicka intresseanmälan skeppsvraktur

Dalarö Turistbyrå skräddarsyr guidade turer i Dalarö skeppsvrakområde för sällskap om minst 10 och högst 30-talet resenärer per tur. Vi offererar fika, lunch eller middag i anslutning till turerna efter önskemål. 
   Normalturen kostar ca. 695 kr och tar ca 3 timmar varav hälften till sjöss, där vi beser tre olika vrak. Exklusivare turer med möjlighet att t.ex. själv styra fjärstyrda undervattenskameror kan erbjudas.   
Skicka din förfrågan här.