Visit Dalarö

UPPLEV Dalarö Skeppsvraksområde

- Sveriges första marina kulturreservat
till Anders Franzéns minne

Utforska Östersjöns dolda skatter - 
ÅK PÅ EN SKEPPSVRAKTUR ELLER DYK SJÄLV

2014 fick vattnen utanför Dalarö namnet Dalarö skeppsvraksområde och blev Sveriges första marina kulturreservat. Under 800 år har detta varit en av sjöfartens viktigaste handelsleder in mot Stockholm. Krig, brand och stormar har gjort att vattnen utanför Dalarö också är ett museum med väl bevarade skeppsvrak. På 1950-talet blev Anders Franzén vrakletare och hans upptäckter ledde till att Regalskeppet Wasa hittades och bärgades. Det har inspirerat nya dykare att leta vidare och på så sätt gjort Dalarö till ett eldorado för marinarkeologer, sportdykare och historieintresserade.

Halvdagsturer för hela familjen inkl smörgåsfika

Dalarö Information och Dalarö Sjötransporter skräddarsyr i samarbete guidade skeppsvrakturer. Vår utflyktsbåt har bildskärmar så att minimum 10 och upp till ett 30-tal personer bekvämt kan njuta av turen, Samtidigt ser du vraken på skärm och får information av guiden vad som hände just den dagen när fartygen sjönk. Unga som gamla intygar att detta är ett underbart sett att förena nytta med nöje - njuta av skärgården och samtidigt lära något nytt om Sveriges historia.
   I vårt halvdagsturpaket, som tar ca 3 timmar varav hälften till sjöss, när vi hinner se tre olika vrak. ingår introduktionsfika på Tullhuset och en kortare guidening till Fiskarhamnen och ett besök i Anders Franzéns sjöbod - idag museum. (se information om muséet nedan). Vi tilläggsoffererar gärna lunch eller middag i anslutning till turerna efter önskemål.
    En halvdagstur kostar 695 kr/person (barn under 10 år gratis i mån av plats). 
   Specialturer och företagspaket med eget program offereras på begäran.

ANMÄL INTRESSE ATT SE VRAKEN PÅ NÄRA HÅLL

OBS! På grund av Coronaepidemin  kan vi tyvärr inte erbjuda några schemalagda arrangemang för närvarande.

Anmäl intresse för skeppsvrakstur via mail till
info@dalaro.se eller telefon 08-501 508 00.
Eller anmäl intresse att dyka själv med dykguide via mail till info@dalarodykpark.com eller telefon 0703-114110.
Ange antal personer, vilken dag och andra önskemål vid intresseanmälan.

FÄRDANVISNING

Med egen bil åker du från Stockholm C  förbi Globen mot Nynäshamn. Efter Haninge C tag av från motorvägen och åk väg 227 mot Dalarö.
Kommunalt åker du med från T-centralen mot Västerhaninge och Nynäshamn. Byt vid Handenterminalen och ta buss 839 till Dalarö.
Med Waxholmsbåt tar du Utö-båten från terminalen nedanför Grand Hotel omkring kl 9 på morgonen och byter båt  på Kymendö till Dalarö.

NÅGOT OM VÅRA UNIKA VRAK

Dalarövraket - VÄRLDSunikT vrakfynd

Dalarövraket Bodekull, även kallat "Gubbvraket", är ett av världens bäst bevarade trävrak. 30 meter under havsytan står detta unika vrak upprätt på en berghäll. Det är således inte nedsjunket i dyn och två master står fortfarande 15 meter upp i vattnet. När dykaren Björn "Nalle" Johansson som förste man efter 350 år fann vraket som förste man ropade han begeistrat i radion; "Det står ett skepp och seglar härnere".
   "Nalle" var proffessionell dykare i ett "gubbgäng" som varje höst brukade leta vrak i Stockholms skärgård, och som 2003 gjorde denna fantastiska upptäckt. 
     Dalarövraket visade sig senare vara ett i en serie svensktillverkade mindre örlogsfartyg vid namn Bodekull, beställda av Karl IX och sjösatta runt 1660 på Bodekulls varv i Blekinge (numera Karlshamn) . Fartyget förliste under en leverans av proviant i oktober 1678 under skånska kriget.
    

Riksäpplet - en marin katastrof under stormaktstiden

Året 1676 var fyllt av motgångar för den svenska flottan. I sjöstrider mot den danska flottan utanför Öland förlorade Sverige regalskeppet Kronan. Under samma sjöslag miste man också viceamiralskeppet Svärdet som sprängdes av fienden. Efter striderna utanför Öland drog sig delar av flottan tillbaka till Dalarö. Ett av de större fartygen var Riksäpplet sjösatt 1661. Efter ett par dagar fick man höra att den danska flottan var på väg mot Dalarö. Då flyttade man Riksäpplet och ankrade nära klipporna vid Dalarö skans, en försvarsfästning på en ö strax söder om Dalarö. Kanonerna på skansen skulle skydda "Äpplet" om fienden kom.

En natt blåste det upp till storm. Ombord blev man oroliga för att fartyget skulle gå emot klippan och man bestämde att lätta på ankaret. Men allt gick fel, och det stora, tunga fartyget drev mot en liten kobbe, fick slagsida och tog genast in vatten. Försöken att länspumpa misslyckades och Riksäpplet sjönk.
    Vraket ligger på 15 meters djup och hade 450 mans besättning. Det har brutits ner kontinuerligt sedan förlisningen. År 1868 sprängdes vraket med dynamit för att tillvarata svartek. Mindre delar av svarteken lär finnas i portarna till Stockholms stadshus som uppfördes mellan 1911 och 1923. Många skulpturer har genom åren bärgats från vraket. Merparten av dessa finns bevarade på Sjöhistoriska museet.

SALTSKUTAN OCH JUTHOLMSVRAKET

Dessa båda vark ligger sjunkna i Dalarö ström strax utanför Hotellbryggan resp. strax söder om fyren på Jutholmen.. Fartygen, som sjönk i början på 1700-talet, är holländska s.k. flöjtskepp, dåtidens "roll-on-roll-off" handelsfartyg, lätta att lasta och lossa samt mycket lättmanövrerade. Dessa fartyg gjorde att Holland utvecklades till en av världens viktigaste handelsnationer under 1600-talet. De hade också stor betydelse för utvecklingen av Sverige som handelsnation under 1700-talet. Fartygen är ca. 40 meter långa och var lastade med tjära och järn. Järn och trä var då, precis som nu, viktiga svenska exportvaror. Man antar därför att fartygen var på väg mot utländska hamnar. Saltskutan sjönk under den mycket kalla vintern 1708-1709 (lilla istiden), när hon låg fastfrusen i isen och började brinna.

ANDERS FRANZÉNS SJÖBOD - IDAG MUSEUM

I en skeppsvraktur ingår självklart ett besök i Anders Franzéns sjöbod där historikern och visionären började sina sökningar efter skeppsvraken i skärgården på 1950-talet. Han upptäckte då att vraken fanns kvar, eftersom det inte finns någon skeppsmask i Östersjön. Arbetet ledde 1961 till idén att bärga regalskeppet Vasa. Det blev i sin tur starten för den moderna marinarkeologin i Sverige. Den än idag enda marinarkeologiska institutionen på Södertörns högskola startades och slutligen Vasamuséet, ett av Sveriges idag mest besökta turistattraktioner. Allt ett påtagligt resultat av visionären Franzéns arbete. Dalarö skeppsvraksområde är med den moderna teknik som idag finns med fjärrstyrda undervattenskameror den perfekta förlängningen av Vasamuséet. Att Vasa var på väg mot Dalarö, när hon sjönk 1628, gör inte besöket i Franzénmuséet mindre intressant.

VÄLKOMMEN TILL DALARÖ SKEPPSVRAKSOMRÅDE OCH SVERIGES FÖRSTA MARINA KULTURRESERVAT.